Skoleelever fra Kolding spiller med symfoniorkester til OrkesterMester-fest 2025 d. 20. maj
Selvtillid, sammenhold, skolestolthed og spilleglæde. Det er overskrifterne og formålet med OrkesterMester.
OrkesterMester er et program af Danske Musik- og Kulturskoler, der skaber skoleorkestre og kor på skoler. I 2025 inkluderer OrkesterMester 32 forskellige skoleorkestre og kor fra 21 kommuner hele Danmark – og aldrig har så mange børn deltaget i OrkesterMester. I et samarbejde mellem undervisere fra den lokale kultur- og musikskole og folkeskole sætter OrkesterMester kor og orkestermusik på skoleskemaet.
Hele skoleåret øver eleverne på instrumenter som trompet, klarinet og violin eller synger i kor, og lige straks kulminerer det hele i årets OrkesterMester-Fest.
OrkesterMester afslutter skoleåret med en fest og åbner dørene til landets smukke koncertsale, hvor eleverne får lov til at spille og synge med et professionelt symfoniorkester og vise alt, de har lært.
Sammen med DR Symfoniorkester, Aarhus Symfoniorkester, Aalborg Symfoniorkester og Sønderjyllands Symfoniorkester skabes rammerne for fem uforglemmelige OrkesterMester-Fester, hvor fællesskab, fejring og fest er i fokus. Det er en oplevelse af de helt store.
