Skip to main content
7. november 2022

Pilotprojekt giver cyklister lov til at cykle mere i gågader

Som forsøg får cyklisterne nu lov til at cykle i Koldings gågader i alle døgnets timer i perioden 3. november-11. december.

Af: Isabella Ravn | Foto:

Som forsøg får cyklisterne nu lov til at cykle i gågaderne i Jernbanegade, Akseltorv og Torvegade i Kolding i alle døgnets timer i perioden 3. november-11. december. Pilotprojektet skal vise, om adgang til gågaderne kan få flere til at tage cyklen i midtbyen, og om cyklister, gående, butiksejere, m.fl. kan deles om gågaderne på fredelig vis.

I dag må cyklister køre i gågaderne i Kolding midtby i tidsrummet kl. 19-09 – i Klostergade og Lille Brostræde dog 24 timer i døgnet. Cykler man i gågaderne uden for de tilladte tidspunkter, risikerer man en bøde på 700 kr.

”Inde i selve bykernen mangler vi gode øst-vest-forbindelser til cyklisterne. Nu åbner vi som forsøg en genvej, som vil gøre det lidt nemmere at komme på tværs af byen i dagtimerne. Vi tilbyder ikke en supercykelsti, som man kan køre igennem med høj fart, men jeg tror, der er mange, som alligevel vil være glade for lovligt at kunne tage en smutvej i stedet for at skulle ud på en lidt længere cykeltur,” forklarer områdechef Mads Astrup Sørensen, Kolding Kommune.

God trafikkultur
Der bliver ikke lavet særlige cykelbaner i gågaderne. Gående og cyklister skal deles om pladsen, og i perioder med mange gående kan det være, at man skal stå af cyklen og trække.

”Det gælder om at skabe en god trafikkultur, hvor der er plads til alle. Færdslen skal altid foregå på de gåendes præmisser i en gågade. Det stiller krav til cyklisterne, men også til de gåendes rummelighed,” siger trafikplanlægger Alexander Gejl Kokholm, Kolding Kommune.

Grundig evaluering
Forsøget vil blive grundigt evalueret, så forvaltning og politikere efterfølgende kan vurdere, om der er grundlag for at gå videre med cykler i gågaderne i dagtimerne.

”Vi kommer til at lave trafiktællinger og observationer af trafikken, ligesom vi naturligvis skal tale med både gående, cyklister, forretningsdrivende, osv. i de berørte gågader om deres oplevelser,” oplyser Alexander Gejl Kokholm og fortsætter:

”Når forsøget er slut, sidder jeg selv i Bæredygtighedshuset, Jernbanegade 3, torsdag den 15. december fra kl. 10 til kl. 17 for at tage imod kommentarer til forsøget og ideer til, hvordan vi kan få flere til at tage cyklen. Alle er velkommen, og jeg skal nok sørge for, at der er kaffe og te på kanden.”

Flere skal cykle
Pilotprojektet falder fint i tråd med en kommende mobilitetsplan, som i øjeblikket er på vej gennem det politiske system. Planen adresserer nogle af de udfordringer, som Kolding Kommune rent trafikalt står med – bl.a. trængsel og krav om mere klimavenlig transport. En af indsatserne i forslaget til ny mobilitetsplan er netop at få flere til at tage cyklen.

”Pilotprojektet her er selvfølgelig ikke løsningen på det hele, men fremover kommer vi i stigende grad til at arbejde med bæredygtige tiltag, som kan bidrage til den grønne omstilling på trafikområdet,” siger Mads Astrup Sørensen.

Sydøstjyllands Politi har givet tilladelse til pilotprojektet.