”Efter renoveringen skal de studerende være i centrum i et fællesskab, der emmer af designfaglighed og højt til loftet. Vores hus og omgivelser skal give rammerne for den mest kreative udfoldelse for de designere, der skal forme vores fremtid.”I transformationen er der - så vidt det har været muligt - arbejdet med en bæredygtig tilgang, hvor eksisterende materialer er blevet genbrugt, og nye løsninger udviklet for at balancere æstetik, funktionalitet og sikkerhed. Principperne for transformationen kiler sig således ind i en af designskolens bærende værdigrundlag at fungere som et laboratorium for bæredygtigt design. Den officielle indvielse af Designskolen Kolding finder sted fredag den 20. september. Den 4. oktober fra kl. 14 - 19 afholdes Åbent Hus-arrangement for offentligheden med guidede ture i den transformerede bygning og afgangsudstillingen.
Nu genåbner den transformerede Designskole i Kolding
Efter halvandet års byggearbejde og mange års forberedelse kan studerende og ansatte på Designskolen Kolding endelig flytte ind i de transformerede lokaler på Ågade 10. Cubo Arkitekter står bag transformationen, som er realiseret via fondsstøtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden og skolen selv.
Designet er inspireret af Bauhaus' funktionelle og minimalistiske stil, hvor industrielt præg og rig historie er integreret. Den oprindelige bygning har en industriel fortid, som lampefabrikken SOLAR, som er bevaret og kombineret med moderne elementer. Selve bygningen er åben med lys, lydisolerende glasvægge og tilgængelige rum, der inviterer til såvel samarbejde som faglig fordybelse.
Lene Tanggaard, rektor på Designskolen Kolding:
